Autor Subiect: ALEGERI — Estimare “costuri” intr-un scenariu corupt (pt a deveni primar)  (Citit de 517 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline Custode ANPLS

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 125
  • Karma: +0/-1
  • Tel: 0730 097 505 * custode@fundatiasnagov.ro
    • Vezi Profilul
* Zilele acestea, dintr-o discutie legata de posibilele "motivatii" ale unui primar (potential) corupt, au rezultat cateva idei care poate merita putina atentie:

7000 = populatia pe care o are COMUNA X.
5600=populatia cu drept de vot (fara copii si alte cazuri speciale). Am utilizat: 4/5
2160=prezenta la vot, daca participa 40%
1080 — voturi=cetateni, reprezinta 50% (daca sunt doar doi candidati)

Concluzia nr 1: Este nevoie de MAXIM 1080 de votanti - pentru a deveni primar (cazul cu 2 candidati)

Scenariul de coruptie extrema: Noul primar (grup organizat) “cumpara” toate aceste voturi.

Pretul unui vot: din presa si discutiile oamenilor, rezulta ca pretul variaza intre 50 si 150 lei. Retinem un pret de 100 lei.
Costul (numai) al voturilor, este de 1080x100=108.000 lei. Adica 24.000 euro.

* Ce alte costuri, mai poate avea un candidat?
1) Postere / bannere / afise: circa 10 x 150 Euro=1500 Euro (50 productia si 100 afisarea pe o luna — daca le-ar plati cu adevarat).
2) Mese acordate sub forma diferitelor discutii — dezbateri — petreceri: 5 petreceri x 70 participanti x 10 Euro = 3.500 Euro
3) o echipa de 5-12 > retinem 10 oameni, platiti cu 1000 euro (se include si bani de benzina, telefoane etc) => 10.000 Euro
REZULTA un TOTAL (maxim) de 24.000 + 15.000 = > 50.000 Euro

Ce ar putea insemna, la Snagov, acest pret > exemple (doar una din urmatoarele):
a) 167 mp x 300 Euro/mp — teren la lac
b) 500 mp x 100 Euro/mp — teren la lac
c) 1429 mp x 35 Euro/mp — teren in sat
d) 16.667 mp x 3 Euro/mp — teren extravilan, in camp
e) o mica “atentie” pentru un schimb de teren (5% din diferenta de valoare a unui teren)
f) o mica “atentie” pentru intarzierea ori accelerarea unor demersuri administrative, la o investitie in valoare de peste 1-2 milioane de euro
g) 2,5% din bugetul primariei, considerat pentru 4 ani. Am considerat ca bugetul/an ar fi 8.000.000 Euro.

* In realitate, beneficiile unui primar corupt, sunt o combinatie a celor de mai sus. Si de fapt la un nivel mult mai mare. Sau cel putin, asa rezulta ca a fost in anii anteriori — in majoritatea comunelor din Romania.

Concluzia nr. 2: Pentru ca oamenii (cei mai fara identitate / personalitate) sunt insetati de nevoia de “a fi” cu “cei puternici”, de “deveni” “ceva”, chiar si printr-o asociere efemera, pot vedeni bucurosi si sa faca “multe” (chiar fara plata) — doar daca sunt “bagati in seama”. Pozati. Batuti pe umar. Daca li se spune “Contez pe tine si pe ai tai!” Etc. Si cozi de topor se gasesc ... Care, vor “forta” apropiatii lor (intre 3 si 20), sa voteze asa cum “spune” (impune), cel care influenteaza (pe cei care nu pot ori nu verifica — care este situatia reala si daca este cu adevarat, pentru binele lor, pe termen mai lung)

* Caci in loc de discutii despre modul diferit de abordare a acelorasi prioritati si nevoi ale unei comune (functie de valorile si prioritatile unui partid), in realizate (ca dovada a decaderii sociale), nu exista nici un fel de informatii (ori discutii) despre partidele "din spate", despre diferentele dintre acestea, apoi despre resursele + strategiile posibile pentru o comuna - comunitate. Apoi despre modalitati de asigurare a finantarilor si doar in final, despre micile diferente intre cum ar face un candidat, fata de altul. Asa ca avem tarece totala (de "consens") despre tot ce este cu adevarat important / relevant ...


NEVOIA (reala) a unei COMUNITATI, a cetatenilor?
1) Institutia PRIMARIE, sa functioneze normal si corect, transparent, predictibil. Doar atat. Nu conteaza primarul (mai ales ca individ). El trebuie sa fie si sa ramana un FUNCTIONAR. Este un administrator (in sens mai riguros, nu asa cum a fie inteles si experimentat la firmele mici, adica un fel de “dumnezeu” cu decizii impulsive, mereu in crize, mai mereu in pierdere etc)
2) transparenta, comunicare (chiar daca veniturile si resursele ar fi limitate)


Nu este nevoie ca un primar (candidat) sa fie:
a) un erou (caci nu ii cerem sa moara, sa se sacrifice etc — avem legi si proceduri si ajunge sa le respecte)
b) facator de minuni, furnizor de pomeni — avem deja biserica, in acest segment. De la Primarie vrem buget echilibrat, realist, prezentat public, cu justificarea diferentelor (daca apar), vrem achizitii transparente etc
c) cu “relatii” la partid ori la “mari” politicieni (de regula si in prezent — mai degraba pot fi mari corupti). Pai asa ceva nu poate insemna decat “afaceri” in sensul de a mai asigura “politicianului” facilitati imobiliare si /sau administrative, in mod preferetial (de regula — in Romania — cu semnificatie de coruptie), mereu in dezavantajul comunitatii. Deci o pierdere suplimentara pentru comunitate. In fond, a “da” cuiva ceva, peste “rand”, inseamna ca altcineva, undeva este nedreptatit. Si asta inseamna ca acea relatie si politician, in sine, actioneaza nedrept si importiva legii
d) un mafiot (deci o persoana care are deja o istorie de “afaceri” dubioase, adica “de succes” in conditii privilegiate —adica prin “relatii”, nu mai acesta a stiut si/sau a avut acces la ele, sau despre care nu se prezinta nimic si de regula “lucreaza” cu un grup, care poate deveni si agresiv, cand discutiile se apropie de “motorul” “afacerilor” de “succes”. Adica un grup cu zero experienta despre derularea unor activitati in mod transparent, in conditii de concurenta reala. Si cu zero experienta in administratie publica. In care, legislatia — procedurile si regulile sunt extrem de multe si in nici un caz nu pot fi facute de la o masa, dintr-un restaurant. Si un astfel de grup (“organizat”), cu ocazia alegerilor, spune populatiei ca vor sa isi schimbe “profesia”. Vor sa devina FUNCTIONARI, pentru binele comunitatii. Astfel incat de intrebi: care si cate pot fi, afevaratele motivatii ale acestora?

CE ESTE DE FACUT? (cateva — din multele alternative)
a) puneti interesele comunitatii pe termen mediu si lung pe primul plan, formati si discutati in grupuri despre asa ceva. Faceti liste. Trimiteti-le canditatilor. Cereti-le sa va prezinte solutii complete, fezabile.
b) participanti la vot. Mai ales pentru ca cei mai educati oameni, au devenit pesimisti si indiferenti si prin neparticipare la vot, doar favorizeaza “mustele de o zi” (motivati de “atentia” din ziua alegerilor)
c) fi-ti vigilenti, caci cu cat miza poate fi mai mare pentru cei cu intentii rele, cu atat vor activa si incerca cele peste 4-8 principale “tehnici” de trisare la votare

+++
AJUSTARI nationale (legislative) - necesare:
1) sa avea un tip (cota) de vot si cei care poseda si/sau detin proprietati intr-o anumita localitate. Adica, “veneticii” — cum sunt numiti la tara, cei care au venit — cumparat dar nu au si acte locale (deci drept de vot).  Caci si ei sunt afectati de calitatea administrarii publice locale.
2) candidatii sa se responsabilizeze suplimentar, prin realizarea si prezantarea unui proiect ori plan cu structura minimala (proeicte, surse de finantare etc). Altceva (si mai consistent) decat promisiuni care contin un titlu “voi face un parc in satul Z”.

AJUSTARI sociale globale necesare:
1) sa aiba drept de vot doar cetatenii care trec un test (dat macar odata la 10 ani), cu semnificatie de confirmare a capacitatii de intelegere minimala a modului de functionare a unei societati / comunitati. Capacitate de discernament, de simt critic, de urmarire a unor relatii cauzale si logica. Si (preferabil) de simt civic, de valori orientate pentru binele unei comunitati. Suntem in 2016, in care educatia continua este critica si nu mai este suficienta o alfabetizare la scoala si apoi 50 de ani, un rol de votant — iresponsabil, in dauna celorlalti.
2) candidatii, sa parcurga o evaluare mai detaliata decat cea de mai sus. Si sa aiba (deja) o istorie (referinte) de cel putin 3 ani, de activitati si fapte bune, facute in binele unei comunitati.

=> TU ce PARERE ai? Posteaza / Initiaza o discutie legata de aceste subiecte
Custodele ANPLS in baza conventiei de custodie 356 din 08.07.2014 cu MMAP.
Isi desfasoara activitatea in baza Planului de Management si a Regulamentului aprobat prin OM MMAP nr 652 din 31.03.2016 (publicat si in Monitorul Oficial nr ??? din ??.04.2016)