Autor Subiect: RESPONSABILITĂȚI (Liste Verificare) pentru: AR Apele Romane (via SGA Ilfov)  (Citit de 287 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline Administrator

  • Ajut(ăm) la Conservarea și utilizarea sustenabilă a Patrimoniului Natural și Cultural al Zonei Snagov
  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Mesaje postate: 107
  • Karma: +0/-0
  • Text personal => www.FundatiaSnagov.ro
    • Vezi Profilul
    • www.FundatiaSnagov.ro
LACUL SNAGOV este un bun public național și în același timp o Arie Naturală Protejată (ANPLS) cu o biodiversitate de protejat - astfel încât există o serie de reglementări și limitări, menite să asigure o utilizare sustenabilă. (similar cu cea din Biosfera Delta Dunarii si multe alte lacuri din UE).
Și o serie de autorități (fiecare cu responsabiltăți specifice) - care trebuie să colaboreze, precum:
- Apele Române (administratorul lacului - care închiriază anumite suprafețe de lac pentru pontoane etc.)
- Ministerul Mediului (în cadrul căruia este și Custodele ANPLS - în special pentru conservarea biodivesității)
- Autoritatea Navală Română (pentru siguranța navigației)
- Primăriile UAT-urilor riverane lacului (care avizează / autorizează toate construcțiile - inclusiv cele riverane)
- ANPA (care se ocupă de gestionare - comercializare a resurselor de acvacultură și piscicultură)
- alte căteva autorități

Apele Romane au un Regulament si un set de Proceduri pentru administrarea Lacului Snagov. Suplimentar fata de prevederile legii 107/1996. (prin care se prevede si o zona de protectie fata de malul lacului - apelor  - in care nu sunt permise constructii, modificari / interventii etc.).

Apele Romane au si obligatii legate de monitorizarea si pastrarea (chiar imbunatatirea) calitatii apelor (inclusiv via Directiva Ape). Sens in care fac unele masuratori anuale.
Orice constructie de pe suprafata lacului (ex: debarcadere) - nu poate fi decat constructie provizorie (si cu obligatia proprietarului ca intr-o anumita perioada de timp sa o elimine intr-un mod in care sa nu afecteze zona malurilor - caci este domeniu public).
Pentru orice suprafata utilizata de pe suprafata lacului, Apele Romane trebuie sa perceapa (pe baza unui contract) - o chirie per metru patrat (de circa 15 lei/mp/an).

In perioada 195x - 1996, ICAB-ul (care se ocupa de aministrarea lacului - inainte de Apele Romane) avea proceduri (si buget / resurse) pentru a taia plantele acvatice din lac si a le scoate pe maluri (unde se uscau) si astfel limita procesul de eutrofizare a lacului. Activitate care nu mai este facuta (de cel putin 15 ani) de catre Apele Romane (sau e facuta atat foarte rar cat si pentru suprafete foarte mici). Si se pare ca se se taie nu se si scoate din lac (si daca ramane in apa, prin putrezire - contribuie la amplificarea eutrofizarii).
Pe alta parte, in ultimii 20 de ani, pe lacul Snagov au exista intre 3 si 5 echipaje (cu barja, escavatoare, draga etc.) care se prezentau ca sunt "de la Apele Romane". Acestia au escavat malurile unde au distrus habitatul 3150 si le-au amenajat intr-un mod "urban" si "civilizat" (dorit de dezvoltatorii imobiliari). Cert este ca modul de lucru a distrus multe habitate si multa biodiversitate, inrautatind starea lacului.

In jurul lacului Snagov exista zona o de protectie prevazuta atat prin Legea Apelor 107/1996 cat si explicit (de 5 metri - zona ripariana) in cadrul Ariei Naturale Protejate Lacul Snagov.

Pe alta parte, PUG-urile comunelor prevad retrageri de 10 metri pentru contructii - fata de limita lacului.
Iar in zona malurilor (mai ales de protectie) si pe lacul Snagov (pentru debarcadere etc.) - nu se pot aproba constructii permanente (cel mult provizorii - si pentru o perioada de timp limitata). Si in rolul cadastral - ar trebui inscrise sarcini prin care sa rezulte explicit obligatia aducerii zonei de mal la starea initiala (ori cea specifica habitelor 3150, 3160 - in sarcina beneficiaului, a riveranului, estimata inclusiv valoric, in baza unui deviz preluat de fapt chiar din documentatia initiala prin care se solicita aprobarile pentru constructii, ori cu ocazia re-evaluarilor asociate stabilirii valorii de impozitare ori, imediat cand se contata ca nu ar exista acte si aprobari pentru constructiile existente). Caci realitatea din teren - este diferita si se impun masuri concrete, constructive - (de fapt) normale.

IMPLCATII: Evidenta Primariilor si a Apelor Romane - despre constructiile existente pe lac si in zona malurilor, este foarte limitata fata de situatia din teren. Ceea ce implica ca nu s-au incasat (si nu se incaseaza - anual din chirii) bani la bugetul de stat. Si chiar si niste amenzi - pentru locatiile cu constructii fara aprobari. Si totodata trebuie pus un termen de conformare (in zona malurilor) pentru reconversia constructiilor permanente in constructii provizorii, plus inregistrarea unor sarcini (la codurile cadastrale) pentru a se garanta (in caz de vanzare ori de executare silita etc.) ca asociat valoarii imobilului exista si o datorie de mediu cu o valoare precizata, alocata pentru a se readuce la starea naturala - zona de mal (modificata de ori in beneficiul riveranului).

Apele Romane (via SGA - Ilfov) trebuie sa tina cont de art. 21 din OUG 57/2007 (care este aprobata prin Legea 49/2011) prevede explicit,
(4) Respectarea
planurilor de management şi a regulamentelor este obligatorie pentru administratorii ariilor naturale protejate, pentru autorităţile care reglementează activităţi pe teritoriul ariilor naturale protejate, precum şi pentru persoanele fizice şi juridice care deţin sau care administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfăşoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea ariei naturale protejate.(5) Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management.(6) Autorităţile locale şi naţionale cu competenţe şi responsabilităţi în reglementarea activităţilor din ariile naturale protejate sunt obligate să instituie, de comun acord cu administratorii ariilor naturale protejate şi, după caz, cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor, măsuri speciale pentru conservarea sau utilizarea durabilă a resurselor naturale din ariile naturale protejate, conform prevederilor planurilor de management.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Liste de Verificare (în Excel), ca extrase din Planul de Management (nu conțin toate responsabilitățile > citiți tot Monitorul Oficial).
Începeți prin a descărca atașamentele acestui mesaj > (apoi) să le listați >(apoi) > completați cu detalii despre modul în care vă conformați la cerințele existente (respectiv cu detalii despre modul și termenul în care urmează să vă conformați)(apoi) > transmiteți Custodelui ANPLS, acest Excel prin email (custode@FundatiaSnagov.ro) / Tel: 0730 097 505.

Recomandam a se considera si Listele de Verificare ale: Primarii (care aproba urbanistic constructiile din zona malurilor) cat ai ANR (cu care trebuie rezolvata problema asigurarii semnalizarilor de pe lacul Snagov, sutele de geamanduri ale bazelor sportive cat si impactul prea mare al ambarcatiunilor motorizate ale caror valuri erodeaza malurile si astfel afecteaza calitatea apei - care reprezinta un obiectiv si indicator de raportare pentru Apele Romane).

# Vă invităm să comentați aici tot ce vă este neclar și/sau considerați că pot reprezenta - îmbunătățiri a variantei curente de responsabiltăți și a modui de organizare. Astfel se va acumula (în acest FORUM - per subiecte) Și răspunsuri (relevante) și pentru alți (..).Astfel încât în timp), "dialogul" acumulat aici - se va transforma în clarificări necesare și altora (ajunși în stadii - situații similare).

* Dacă totuși aveți situații foarte specifice ori aveți nevoie de o primă / scurtăasistență / ajutor / clarificări - sunați după ce aveți în fața dvs. câte o LISTĂ tiparită, pe care să puteți deja nota în rubricile respective - detalii relevante (comunicate telefonic de către Custode). Chiar și pentru acest caz, este necesar ca dvs. în prealabil, să fi citit cele circa 120 pagini ale Planului de Management și a Regulamentului ANPLS - publicate în Monitorul Oficial nr 380bis din 18.05.2016.

Nota: Apelor Romane li s-a solicitat de catre Custodele ANPLS (in scris, conform prevederilor legale cf. art. 53, (2), lit. g sa transmita:
1) evidenta constructiilor de pe lac din perimetrul ANPLS)
2) evidenta modificarilor din zona malurilor (si de pe lac - din perimetrul ANPLS)3) evidenta ambarcatiunilor (acestor riverani - din perimetrul ANPLS)

In cazul in care nu vor furniza aceste date (necesare administrarii de catre Custodele ANPLS), acesta ii poate sanctiona cu amezi intre 30.000 si 60.000 lei.* In baza acestor liste (date) Custodele va Notifica Riveranii - pentru ca acestia (la randul lor) sa furnizeze datele necesare (aprobari, etc.)
« Ultima Modificare: Martie 12, 2017, 05:36:33 p.m. de Administrator »
Custode ANPLS => custode@FundatiaSnagov.ro * Tel: 0730 097 505
Fundatia Snagov => office@FundatiaSnagov.ro * Tel: 0720 762 468